Alább olvashatók Atlanti átkelésünk közben, a műholdas telefonról küldött üzeneteim egybefűzve, időrendben. A bejegyzéseket “valós időben” folyamatosan osztottuk a tengerivitorlastura.hu Facebook oldalán. Az üzeneteket a Kanári-szigetektől Kubáig tartó szakaszon küldtem nov. 6 és 30 között. Így rendszerezett formában is érdemes lehet elolvasni, ha esetleg lemaradtál róla!
2022.11.06.
Ahoj! Fogytán a szél, lejjebb kell húzódnunk Lat. 20°-ig, hogy benne maradjunk!
2022.11.09.
Ahoj! Egész nap remek szélben pillangóztunk nyugat felé! A “Ron Punch” hozza a tőle elvárható sebességet, de hogy igazán megmutassa mit tud, elkéne a 20-25 csomós passzát szél, ami egyelőre késik!
Sajnos az időjárás nem nézi a Predict Wind előrejelzést, 12-16-nál nem ad többet.
Cserébe szikrázó napsütés, csodás kék óceán és égbolt, festővászonért kiáltó napkelték-napnyugták.
Nap közben átléptük a 30°W, hosszúságot és egyben egy újabb időzónát. Már csak 4-et kell átlépnünk a célig!
Lassan, de biztosan haladunk előre!
Go West!
2022.11.11.
Szabi (táv)tanácsát megfogadva délebbre mentünk, de itt sem volt ennél jobb szél! Végig ugyanez. Most húzódott le először ránk egy napos szélcsend. Amúgy 12-14 csomónál nem volt erősebb egészen a Zöldfokig, így nem volt értelme addig lemenni. Ma már csukódik össze a szélcsend előttünk, hamarosan beérünk újra a huzatba!
2022.11.12.
Ahoj! Tegnap reggel Zoli fogott egy szép mahi-mahit. Mire a többiek felébredtek, már lefilézve a hűtőben volt az előzőnapival együtt!
Átfejtettünk a tartalék kannákból kb 260L dieselt a fő tankba. Egészen jól állunk diesellel és kora délutánra már végre Neptun is hozzájárult utunkhoz némi természetes üzemanyaggal! Azóta jó széllel, jó pályán, évezetes raumban vitorlázunk. A délelőtti szélcsendet nem csak tankolásra használtuk ki! Elég érdekes dolgokat fedeztünk fel a hajón, amiről csak hazaérve az út összefoglalójában fogok majd írni! Továbbra is köszönjük a figyelmet! Imi
2022.11.13.
Tegnap este megkaptuk az első viharunkat! Nem nagyot, éppen csak megmutatta szigorúbb arcát is az Óceán! 20-30 csomós raumban rohantunk 8-12 csomós sebességgel, korom fekete felhőkkel bekerítve! Reggelre újabb bosszúság a hajón!
A baloldali motor víz alatt áll! Megoldottuk, ideiglenesen, de csak egy motorunk maradt!
Amúgy végre rendesen fúj a passát, reggelig, 12óra alatt 82 mérföld. Nem is rossz!
2022.11.14.
Műszaki hibánk ellenére (baloldali motortér elárasztódott), remekül haladunk! A saildrive hajtómű és a hajótest közötti gumigyűrű tömítés engedi a vizet megállíthatatlanul. Szerencsére a motortér vízmentes fallal van szeparálva, így a hajótest száraz, de a motor víz alatt! Az összes fender és 10db 25l-es üres diesel kanna lett a megoldás. Így a vízvonal szintjén stabilizáltuk a vízbetörést. Turk’s&Caicos helyett az 500 mérföldel közelebbi Antiqua szigetét céloztuk meg. Ott fogjuk kijavítani a hibát és meglátogatjuk Zoli 3 évvel ezelőtt ott szerzett barátját Darent, aki remek kókuszdióba öntött rum eladásából él! Amúgy minden a legnagyobb rendben zajlik a fedélzeten és az Óceán továbbra is a legszebb arcát mutatja nekünk! Imi
2022.11.16.
Egyenletes jó szélben haladunk Antiqua felé! Ma reggelre már 1000 mérföldön belül vagyunk így jó esélyel nov. 22-e körül befutunk Saint John kikötőjébe! Egyik társunk rossz híreket kapott otthonról, másiknak az ideje lett nagyon kicentizve, így Antiquán kihajóznak. Csökkentett csapattal hajózunk tovább Cienfuegosig.
Tegnap délelőtt kis híjján belefutottunk egy 6 fős alvó bálna családba! Kevesebb mint 50 m-re mentünk el mellettük. Csodás látvány volt, de belegondolni sem merek, mi lett volna ha a hajóorral 6 csomóval ébresztjük fel őket békés álmukból! Imi
2022.11.18.
Erősen érződik, hogy közeledünk a karib térséghez! Éjszakára olykor a mentőmellény is meleg ruházatnak tűnik. A squallok, trópusi zivatarok már szinte a napok részeivé válnak. Nagy széllel nem jönnek, de mindig csodás szivárványokkal ajándékoznak meg! Már csak 780 mérföld Antiquáig! Töretlenül haladunk!
2022.11.18. UTC. 11h.
Végre esemény! Az éjszaka látott Akihi, svájci Lagoon 400 (egyik kedvenc tipusom) hív a 16-oson. Kis kitérőt teszünk egy közös fotózáshoz. Sokáig még látótávolságban hajózunk, ők a Bahamák, mi Antiqua felé. Jó szelet, szerencsés utat kívánva egymásnak!
2022.11.19
Az éjszaka átzúgott felettünk egy kisebb vihar! Gyors reefelés és lazán vesszük a csapásokat! Sándor dühösen és ázottan mászik elő a kabinjából! Ja kérem, így jár aki nem hajlandó betartani az egyik legelemibb szabályt! Cudar időben, éjszaka nem alszunk nyitott ablaknál! Az ilyen felelőtlenség bizony az egész hajót bajba sodorhatja!
Közeledve Antiquához, egyre nagyobb a tumultus. Este az Akihi nevű svájci katamaránnal rádiózunk, ma napnyugtakor egy „nevét nem értjük” vitorlással, aki szintén Antiquára tart.
Jó érzés, hogy vannak a közelünkben!
2022.11.20
Nyugodt éjszakánk volt! Közeledve a túlparthoz, egyre nagyobb a forgalom. Három vitorlás (érdekességként mind katamarán), egy cargo és egy 3 árbocos luxus passanger cruiser egyetlen éjszaka. Az utasszállító mindössze fél mérföldre haladt el mellettünk. Ma volt egy kis izgalom! 48 csomós vihar porolt végig minket! 1-es reef grosszal a Ron Punch mokányul állta a csapásokat. A szalonból némi fohászkodás hangjai szűrődtek és az arcok mintha fakóbbnak látszottak volna a csukott üvegajtón keresztül! Félóra sem volt az egész, de a hajó nagyon meggyőzőnek bizonyult! Míg a vihar tombolt, a sütőben békésen sült a Ron Punch kenyere, amit napkeltekor dagasztottam.
2022.11.22.
Az utóbbi 2 nap nyugisan telt. Szikrázó napsütés, 20-25 csomós remek szél, 3-6 méteres hullámokon lovaglás. Délután kiültem az orrba Ede ajándék tajtékpipájával és gyönyörködtem ebben a mérhetetlen de mégis megnyugtató erőben! Hálás vagyok, hogy itt lehetek!
A ma este (UTC) 9-es őrségváltás már 200 mérföld alatt talált minket.
Holnap ilyenkor már látnunk kell a szárazföldet, vagyis Antiqua szigetét! Kolombusz 530 éve, nem messze Antiquától, Hispaniola szigeténél szállt partra az újvilágban, bár erről még tartanak a viták!
2022.11. 24-26
Helyi idő szerint de.11-kor, 23 nap és 2900 mérföld után kikötöttünk Antigua szigetén! Nov 13-a óta, kétlábú hajónk, bal lábára, a motorteret elárasztó víz miatt erősen sántított, így a remek időjárás ellenére a vártnál lassabban haladtunk! Antiguán a beléptetési procedura a modern technika és a középkor bájos egyvelege. Egy épület, 4 ajtó, 4 hivatal. Segítőkész, de szigorú fekete emberek, hivatalonként 10 kitöltendő, aláírandó papír, majd az összes adatot regisztráció után bevinni egy kihelyezett számítógépbe. Azután hivatalonként várás, aláírni 4 papírt és már rendben is vagyunk. Cirka 4 óra az egész becsekkolás. A kicsekkolás már szinte rohamléptekkel halad, mindössze 2 óra és 20 papír!
A belépés- kilépés procedúra közben Daniel, a helyi mindenes raszta vállalkozó egy nagyteljesítményű szivattyúval kiüríti a motorteret! Zsenge próbálkozás egy kb.4 napig tartó javítással, majd belátva, hogy egy hajóépítőt nem tud megvezetni, elismeri, hogy ezt itt nem tudja megcsinálni. Üres kannák, fenderek vissza a motortérbe és az egész segítséget megúszzuk 150$-ból. A szolgáltatás része, hogy egy ribbel segít az egy motorral kicsit nehézkesen manőverező hajónknak a benzinkútnál és este elfuvaroz minket bevásárolni a készleteket
19h-ra, pontosan megjelenik a hajónál. Néhány sör mellett kiderül, nem csak mindenes iparos, de remek hajós is. Hamar megtaláljuk a hangot, a nyelvi nehézségek ellenére is!
Bevásárlás után kicsit még vegyültünk a helyi népekkel. Fura, de mintha nem a megkopasztandó turistát, hanem a kalandor hajóst látták bennünk.
Az étteremben a 32 hófehér fogas mosolyú szurok fekete kiszolgáló hölgyek kedvessége, az igen csinos román tulajdonos hölgy kiemelt figyelme a szomszédból jöttek iránt felejthetetlenné tették az estét!
Hajnali 7-kor Tóni a hajójavító serény alkalmazottja lépett a hajóra és mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne, leült a cocpit padlóra, sodort egy jointot magának ésegy zagyva, angol-helyi és még kitudja milyen nyelvű beszélgetésbe fogott! A pupillája valószínűleg már az anyaméhben tágult ki csészealj méretűre. A barátság jegyében kezébe nyomtunk egy sört, mire Zolinak azonnal sodort egy jointot. Én hárítottam, mondván, hogy maradok a kedvenc Smouth Sailing pipadohányomnál. 8h- kor udvariasan kitessékeltem a hajóból és elkötöttük a köteleket.
A csapat fele kiszállt, így hárman folytatjuk az utat Kubáig.
Eszményi vitorlázó időben telt a nap. Bicebóca katamaránunk, sánta bal lábát kicsit húzva is jól haladt. Eddig is voltak szép naplementék, de a mostani mindent felülmúlt!
A nap szinte szabadesésben zuhant vörös tűzgolyóként a tengerbe, mint egy a zuhanás mámorától megrészegült ejtőernyős, aki elfelejti kinyitni az ernyőt.
Pillangózva az éjszakában csak a leszakadó farvíz moraja, béke és nyugalom.
2022.11.27.
Ma sem fogunk világraszóló hőstettekről beszámolni. A Karib-tenger a legszebb arcát mutatja nekünk!
Daniel, a mindenhez Is értő antiguai rasta barátunk a Predict Windnél pontosabb előrejelzése eddig bejött és ingyenes. 12-16 csomós NE egyenletes szélben raumolunk Kuba felé.
Délelőtt, míg Zoli az Antiguai Tónival való barátkozást alussza ki, Péterrel a hátsó platón bedepózott 200 liternyi tartalék dieselt előre hurcoltuk a jobboldali víztartály mellé.
A hajó köszönte szépen a kis kis segítséget és legalább 5cm-rel magasabbra emelte a sérült bal lábát.Csaknem 0.5 csomó plusz sebességgel hálálta meg a gondoskodást.
Ebédre megsütöttem életem első fasirtját, amit a tegnapi maradék rizzsel és sült banánnal tálaltam. Vagy nagyon éhesek, vagy nagyon tapintatosak voltak a fiúk, de állították, hogy finom volt!
Ebéd után Zoli egy gyönyörű, kb. 5kg-os tonhalat fogott!
Kis részét szója szószban pácolva ny
2022.11.27.
Délelőtt komoly havaria helyzet alakult ki a hajón! Nehéz döntés előtt álltam, hogy leadjam a mayday vészjelzést és a Puerto Ricoi amerikai cost guard segítségét kérjük!
Antiguán véletlenül koffein mentes kávét vettünk! Ez a hajón veszélyesebb mint egy guminő!
A yenkik már csak tudják ez mekkora gond, hiszen minden akció filmjükben elhangzik egy rendőr szájából, “pocsék ez a kávé”. Szerintem már csak szolidaritásból is ide helikoptereznének fél kiló tisztességes kávét.
2022.11.28.
Egész éjszaka 16-20 csomós hátszéllel, 7.5-9.5 csomóval pillangóztunk! A négyórás őrségek alatt 30 mérföldekkel lépkedtünk közelebb Kubához. Ha így maradna a világ, szépen lefaragnánk a késést és még időben befutnánk! Az Atlantihoz képest ez a Karib-tenger sokkal simább, kevésbé fognak vissza a hullámok! Ezen a szélességen, a délkeleti horizont fölött már látszik a dél keresztje! A tiszta éjszakában nagy élmény mindkét félteke uralkodó csillagképét egyszerre látni az égbolton!
Már az Atlantin is feltünt de itt még nagyobb mennyiségben látunk hínár mezőket! Nem értek hozzá, ez jót vagy rosszat jelent a tenger általános állapotára nézve, de nekem aggasztóan soknak tűnik!
2022.11.30.
Az előző két nap és éjszaka önfeledt vágtázása után tegnap délutántól bejött az ígért szélcsend!
Azért nem unatkoztunk! Míg Péter a kabinjában átaludta Isten szép napját, Zolival átfejtettünk 3 kanna dieselt a fő tartályba, majd palacsintát sütöttem! Az estebéd után Péter folytatta amit az evés miatt félbeszakított, aludt tovább! Nagyon szépeket kellett álmodnia, hogy ne érdekelje a minket körülvevő természet! Napnyugta előtt Zolival megvartuk a nagyvitorlán előző nap felfedezett kb. 20cm-es feslést. Izgalmas feladat a 4m magasan imbolygó kabintetőn egyensúlyozva varni! Közben mintegy mellesleg, leugrottunk kifogni Zoli halát egy bő 1m-es mahimahit. Sajnos, mire sikerült közel húzni, elszakadt a damil. Zoli nagyon csalódott volt! Végszóra Péter is előjött! “történt valami?” Nem, semmi, mondtuk és lógó orral mentünk vissza vitorlát varni!
2022.11.30.
Haiti sarkához közeledve kezd feltámadni a szél! Zolival vitorlát bontunk és a szikrázó napsütésben, Janis Joplin rekedtes hangjára egy termetes bálna pár tisztel meg minket. Köszőnjük Neptunnak, hogy részesít bennünket csodáiból!